realizacja w Japonii

26 lipca 2009 w Japonii rozpoczęła się czwarta edycja Echigo - Tsumari Art Triennial, największej plenerowej imprezy artystycznej na świecie. Tego dnia Darek obchodził swoje kolejne urodziny ;))

W tym roku, spośród ponad 600 zgłoszeń na konkurs, jury wybrało do realizacji m.in. pracę polsko-litewskiego artysty Stasysa i dwóch młodych architektów: Krzysztofa Kołodziejskiego i Marka Witaszewskiego z pracowni A+D.

Tytuł pracy: The Visitors (Goście).

Opis pracy: Instalacja ma formę masztów żaglowca, które stoją w krajobrazie typowych dla Japonii pól ryżowych. Każdy z żagli jest reprodukcją obrazów Stasysa, przedstawiających twarze. Pracę można oglądać od 8 sierpnia 2009 w Japonii.

Szczegóły techniczne

Trzy maszty wysokości 14m każdy z trzema pasami żagli wysokości 2m. Na żaglach wydrukowane reprodukcje pasteli Stasysa z twarzami. Kształt żaglowca przypomina historyczne konstrukcje fregat. Każdy z masztów osadzony jest bezpośrednio w ziemi i usztywniony systemem lin.

Położenie

Projekt jest realizowany w regionie Matsudai prowincji Echigo Tsumari w prefekturze Niigata, około 200km na północny zachód od Tokio. Okolica ta jest lekko górzysta, a większość pobliskich terenów wykorzystywana jest jako pola ryżowe. Można powiedzieć, że jest to krajobraz typowy dla japońskiej wsi, tradycyjny i daleki od typowych skojarzeń z tym krajem. Maszty stoją w pobliżu lokalnej drogi. Podjeżdżając widzimy różne części kolejnych masztów, a kształt statku wydaje się dynamicznie zmieniać. 

Idea

Istnieje wiele możliwych interpretacji pracy. Tak jak większość innych prac Stasysa może być uznana za wizualizację abstrakcyjnych konceptów i jest paradoksalna. Praca wywołuje wiele różnych skojarzeń i odczuć. Przedstawimy tu kilka możliwych interpretacji.

Z większej odległości sylwetka żaglowca kojarzy się z wolnością i nieograniczoną przestrzenią. Może więc pojawić się pewne zdziwienie, gdy stwierdzimy, że „statek” tkwi w środku górskiego krajobrazu. Gdy zbliżymy się do obiektu zobaczymy, że maszty są trwale przytwierdzone do ziemi, a twarze na żaglach, czyli załoga, jest uwięziona. To jest pierwszy paradoks.

Żaglowce przez stulecia były symbolem podróży i kontaktów międzynarodowych. Japonia była zamknięta dla świata zewnętrznego przez okres 250 lat. W związku z tym statek z ożaglowaniem w stylu europejskim tkwiący w samym sercu krajobrazu charakterystycznego dla Japonii może być symbolem współczesnej otwartości Japonii.

Gdy popatrzy się na żaglowiec z daleka wydaje się on samotny. Gdy podejdzie się bliżej, widać, że jest „zamieszkany” przez twarze z żagli. One stanowią załogę, liczną i gadatliwą. Jednak nadal uczucie samotności może się utrzymać, gdyż widać, że twarze nie widzą się nawzajem i każda dba tylko o siebie.

Można również metaforycznie powiedzieć, że statek Stasysa przypłynął do Japonii. Jego związki z tym krajem były zawsze silne i jest tu bardzo ceniony. Znaczący jest fakt, że w dniu otwarcia Triennale Stasys będzie obchodził swoje 60-te urodziny.

Życie współczesnego artysty to życie tułacza. Twarze, które wiszą na żaglowcu, też zwiedziły kawał świata na plakatach i wystawach. Teraz wreszcie mają miejsce odpoczynku.

W końcu ważne jest to, że lokalni mieszkańcy będą mieli własną galerię pod otwartym niebem. Sztuka nie będzie zamknięta w galerii, ale będzie współgrać z naturą.

 

Link do strony Art Trienniale: strona oficjalna

Link do filmu: youtube

PODOBA CI SIĘ
TEN PROJEKT?

Przygotujemy ofertę
specjalnie dla
Ciebie.

Skontaktuj się z
nami