Pierwszy sklep Haribo w Polsce

W sierpniu 2022 otworzony został pierwszy sklep własny HARIBO.

Lokalizacja sklepu HARIBO:

Sklep znajduje się w galerii handlowej Factory Ursus (a dokładniej Factory Outlet w Ursusie). Większość oferty tego centrum stanowi odzież, obuwie a uzupełnieniem są kosmetyki, akcesoria, prasa, drogeria itp. I choć w nazwie jest mocno akcentowany outlet i ceny wyprzedażowe, to w samej ofercie sklepów często trzeba mocno szukać towaru w obniżonej cenie.

Bezpośrednim sąsiadem sklepu Haribo jest sklep oferujący czekoladki. Pozostali sąsiedzi to klasyczne odzieżówki, obuwie, sport itp. Zatem nie jest to alejka spożywcza, gastro, czy impulsowa przed kasami. Okazało się, że taka lokalizacja przynosi świetne efekty z trzech powodów:

1 – przerwa w monokulturze: Klienci nieco znużeni monotonią oferty (odzież / buty / odzież / odzież itd)znajdują nagle miły przerywnik: niedrogi gadżet o niedużym koszcie (kalorie, cena, wpływ na środowisko) a sporej korzyści (przyjemność, nowość, limitowane edycje, krótki czas wyboru i zakupu, okazja na prezent itp.).

2 – synergia: Sąsiedni "salon" z czekoladkami jest już rozpoznawanym adresem na mapie galerii i przyciąga klientów o określonych oczekiwaniach, podczas gdy Haribo uzupełnia ofertę kierując swój produkt do podobnie zasobnego konsumenta ale mniej "ekskluzywnego". Często widać, jak rodzice idą do jednego sklepu a dzieci do drugiego.

3 – Okazja bez okazji: W ofercie sklepu można znaleźć towar z akcentem "promocja" ale nawet obniżona cena nie jest tak atrakcyjna, jak w niedalekich wyprzedażowniach typu Action, Deals i in. O akcjach w dużych marketach nie wspominając. Ale mimo tej różnicy, klienci decydują się na zakup "u źródła" ze względu na świeżość, wybór, obsługę, impuls, szerokość oferty.

 

Wystrój sklepu:

Witryny zachowują standard centrum handlowego, tj idą od samej posadzki do sufitu (4 metry szkła) i faktycznie "wciągają", tzn. nie stanowią granicy między pasażem a sklepem. Efekt ten jest dodatkowo potęgowany minimalnym zasłonięciem witryny meblami: z lewej strony stoi ekspozytor oferty sezonowej z podświetlonym plakatem i małą półką na kilka produktów a z prawej strony w witrynie wisi wielki miś Haribo zapraszający do wejścia. Dzięki temu od razu widać całe ustawienie i ofertę sklepu.

Na drugim planie widać wielki okrągły żółty ekspozytor zachęcający do wejścia i niezobowiązującego sprawdzenia oferty. Już z pasażu handlowego widać organizację sklepu: regały są czytelnie opisane, między sekcjami wyświetlane są reklamy na ekranach, w tyle sklepu umieszczono strefę"Pick & Mix" do samodzielnego nakładania produktów na wagę.

Założono ruch przeciwny do biegu wskazówek zegara, więc na końcu ścieżki Klienta ustawiono dwa stanowiska kasowe. Przy kasach zapewniono półki / miejsca na produkty impulsowe, nietypowe aby wykorzystać tę ostatnią chwilę z Klientem na zaoferowanie impulsowego zakupu. W tylnej części sklepu ustawiono regały niskie, wolnostojące, zapewniające dodatkowe metry półek.

Ten klasyczny plan sklepu sprawdza się bardzo dobrze zarówno dla klientów, którzy czują się dobrze w łatwo rozpoznawalnym układzie mebli, jak i dla obsługi, która błyskawicznie może namierzyć braki w ofercie, przearanżować ekspozycję czy pobawić się materiałami POS.

 

Visual Merchandising:

Planogram sklepu to istne marzenie każdego VM'a: space walle, czytelnie wydzielone sekcje (działy), oświetlenie na szynoprzewodach, zunifikowane opakowania z systemowymi otworami do zawieszania, oferta komplementarna (kubki, mniejsze / większe opakowania, akcesoria itp.), możliwość wyciągnięcia na front (na ekspozytor w witrynie) akcentowanego produktu to najważniejsze atuty sklepu. Cała oferta na sklepie jest dostępna bez drabiny (drabiny są potrzebne jedynie na zapleczu – w magazynie oraz do przestawiania oświetlenia).

Towar podzielono na sekcje, opisane w nagłówkach regałów. W obrębie sekcji aż się prosi o testowanie ułożenia w kolumnach lub w rzędach. W sklepie jest 13 ekranów z centralne zarządzaną treścią. Taka ilość ruchomego obrazu + dźwięk pozwalają skutecznie komunikować aktualne promocje, informacje itp.

Bardzo silne materiały POS, m.in. shelfmarkery, shelftalkery, banery, ekrany, naklejki podłogowe, wielkowymiarowe figury, szyldy i nagłówki regałów doskonale podkreślają kolorowy i zróżnicowany asortyment i bardzo pomagają w nawigacji po ofercie.
Staranny visual merchandising, przemyślana ścieżka klienta i bardzo uważnie ustawione oświetlenie pomagają nawigować po sklepie i prowadzić klientów według ustalonego scenariusza wizyty. Nowy sklep może być poligonem dla ewentualnych przyszłych otwarć.

 

Światło:

Zdecydowano się na około 40 sztuk lamp z bardzo ładnie wyciętym światłem (nie rozproszonym a nieco skupionym, o kątach rozsyłu 24 i 36 stopni), w temperaturze 40000 K, dzięki czemu atmosfera w sklepie jest nieco galeriowa a uzyskany światłocień absolutnie nie kojarzy się z outletem czy produktem masowym. Uzupełnieniem oświetlenia ogólnego są podświetlenia regałów "pogłębiające" sklep i dodające przestrzeni za regałami. Strefa "Pick & Mix" na końcu sklepu jest dodatkowo podświetlona aby przyciągnąć wzrok, uwagę i zachęcić do głębszej eksploracji lokalu. Większość półek ma dodatkowe podświetlenie własne aby zniwelować cienie i dodać światłą na pierwsze rzędy paczek.

Dużym wyzwaniem był dobór ilości luksów (światła) aby zapewnić odpowiednie doświetlenie produktów bo ciemne ściany pochłaniają światło a jasna podłoga może "razić" i zakłócać odbiór oferty. Odpowiedni efekt uzyskano dzięki starannemu kadrowaniu światłą na regały / towar i unikaniu doświetlania i tak jasnej podłogi. Wykorzystaliśmy też światło maksymalnie kierując je na towar i unikając świecenia na ciemne ściany.

 

Kolory i materiały:

Podłoga (imitacja drewna / dobrej jakości PCV) jest przyklejona do podłoża, dzięki czemu nie ma odgłosu stukania, jaki często słychać pod panelami. Materiał ten zapewnia ciche poruszanie się (nie daje efektu galerii) ale zachowuje cechy drewna (mikro miękkość, poczucie "ciepła" domowego wynikające z faktury i wzoru drewna). Regały mają wyraźne kolorowe obramienia definiujące podziały na sekcje / działy. Ściany ciemno niebieskie, sufit czarny nie przyciągający wzroku, niezabudowany. Przez środek sklepu biegnie szeroki pas sufitu w kolorze, jak ściany (granat). Do sufitu zamontowano dwa duże "kapsle" świecące na biało i pozwalające zmniejszyć cienie przy dotykaniu towaru (światło rozproszone) a przy tym oprawy te czynią sklep przyjemniejszym, bardziej dostępnym, lżejszym.

Meble ze stali i MDF pokryte w dużej części foliami kolorowymi, grafikami.

Dzięki konsekwentnemu zastosowaniu dużych powierzchni koloru oraz dużych i prostych grafik, drobne produkty w bardzo kolorowych paczkach zyskały odpowiednie tło.

Od pierwszego dnia panuje w sklepie ciągły ruch i nie widziałem, aby oba stanowiska kasowe były nieużywane.

 

Oferta i personel, socjal media:

Sklep Haribo oferuje, poza "flagowymi" produktami, różnego rodzaju akcesoria związane z Haribo, z symbolem – misiem HARIBO, z żelkami i z logo. W stałej ofercie są nietypowe serie, limitowane serie, serie produktów z dalekich / zagranicznych rynków.

Personel bardzo dobrze zna ofertę przeszłą i bieżącą, składy oferowanych produktów.

Sklep jest w stałej relacji z influencerami i łączy real z wirtualem poprzez dużą aktywność w mediach społecznościowych.
Ogólnie wielki sukces i duże zainteresowanie mediów, klientów a niewątpliwym czynnikiem wpływającym na sukces placówki jest pozytywnie nastawiona załogo: dobrze przeszkolony i dobrany zespół obsługujący sklep i Klientów.

Pracownia A+D (www.aplusd.pl) była odpowiedzialna w tym sklepie za projekt oświetlenia i komplet projektów wykonawczych, za nadzór autorski i inwestorski, za kwestie formalne związane z projektem. Sam projekt (koncept) sklepu i mebli oraz projekty grafik powstały poza pracownią A+D.

PODOBA CI SIĘ
TEN PROJEKT?

Przygotujemy ofertę
specjalnie dla
Ciebie.

Skontaktuj się z
nami