BLOG+

Projektowanie salonów optycznych - artykuł do OPTYKA POLSKIEGO

2010-10-26

Darek Gocławski

Zostaliśmy poproszeni o wypowiedź do magazynu OPTYK POLSKI nt. zasad projektowania salonów optycznych i aranżacji okien wystawowych:

1. Okulary i oprawki w roli głównej – jak je eksponować na witrynie sklepowej, aby przyciągały klientów?

Salony optyczne są bardzo specyficznym środowiskiem, w którym klient poszukuje zarówno porady specjalistów: lekarza, stylisty, sprzedawcy. Wymaga to wypełnienia oczekiwań na trzech różnych płaszczyznach - odpowiednio: zaufania i szacunku, ciekawej stylistycznie oferty, dobrych warunków zakupu. Wszystkie te tematy powinny być poparte rzetelną wiedzą osoby obsługującej. Nie wystarczą: biały fartuch czy dyplom na ścianie, oprawki z nowej kolekcji i info o promocji. Klienci szukają wartości, spełnienia oczekiwań. To nie my - salon, technicy, personel jest magnesem dla klienta. Najczęściej to tylko potrzeba klienta jest motorem wszelkich działań. Dopiero w środowisku salonu (marki, produktów, obsługi), potrzeba klienta nabiera realnych kształtów i realizuje się w decyzji o oddaniu swojego wzroku / wizerunku / budżetu właśnie tu i teraz. Zdarza się, że potrzeba klienta jest niepełne, tj nie wynika z któregoś z ww. czynników (widzenie, wizerunek, chęć po prostu zakupu) a jest wynikiem spontanicznej decyzji, impulsu.

Niezależnie od tego, w jakiej formie spelniamy oczekiwania klientów, same oprawki są elementem na tyle małym, że wymagają wsparcia materiałami reklamowymi (nośniki emocji czy informacji o atrakcyjnych warunkach sprzedaży, ofercie itp.), scenografią (znowu emocje, możliwość kreacji wizerunku punktu i obsługi jako fachowców, podkreślenie cech produktu), światłem.

Ekspozycja powinna umożliwiać wgląd wgłąb salonu aby podkreślić bogactwo oferty. Wystawa powinna być cyklicznie zmieniana. Przy tak małych produktach zalecałbym rearanżację okna wystawowego co tydzień. Sama wystawa musi być dostosowana do odległości, z której jest oglądana: zdarzają się wielkie plakaty ("bo taki dostaliśmy") w małych oknach, oglądane z niedużej odległości, jak i małe elementy kompletnie niewidoczne z odległości ciągu pieszego czy zagubione w rogu dużej wystawy. Za każdym razem pamiętajmy o tym, jak naszą witrynę odbiera osoba postronna: czy okno jest ciekawe, ma dobrą kompozycję, światło, oświetlenie, treść. dobrze jest trzymać drzwi otwarte (nawet przy klimatyzacji), wystawiać reklamę na chodnik - sprzedawać nie tylko produkt ale i siebie - swoje doświadczenie, lokalizację, zatowarowanie.
No i budujmy nasz wizerunek w długofalowej perspektywie, tj. pamiętajmy o dzieciach i oknach świątecznych, niech nasze wystawy będą ciekawym momentem na trasie codziennych spacerów.
 

2. Najważniejsze elementy – to czego na żadnej witrynie sklepowej salonu optycznego nie może zabraknąć?

Poza ww. elementami, warto zamieścić czytelne info o godzinach pracy (dopasowanych do godzin przejść potencjalnych klientów).

3. Jakie są najczęściej popełniane błędy przy projektowaniu wystaw sklepowych (zwłaszcza małych salonów optycznych)?

Częste błędy to:
- niepraktyczna wysokość ekspozycji oprawek (za nisko / za wysoko),
- ciemne tło wystawy = efekt lustra i odbicie widoku ulicy / oglądającego wystawę,
- przesłanianie sklepu,
- brak kratki czy innego systemu do podwieszania plakatów, scenografii itp. wg potrzeb,

- brak zasilania (nawet mała lampka może podkreślić produkt, wydobyć naszą witrynę z ciągu okien wystawowych, a w święta = lampki, a w walentynki lampka lava, a w wakacje wiatrak ze wstążkami, piach i klimat plaży, a w... itd itp.),
- podstawa witryny trudna do utrzymania w czystości (chropowate materiały, załomy i trudnodostępne kąty),
- nieprzemyślana głębokość witryny (za płytka / za głęboka),
- trudny dostęp do eksponowanych opraw, futerałów, produktów skojarzonych czy wizerunkowych.
 
4. A jak się wyróżnić spośród innych salonów optycznych (tych małych rzemieślniczych)?

Czego szuka nasz klient? ceny? wyboru? obsługi? - to na pewno i to jest standard. Rozmowy i bliskości czy może korporacyjnej sztywności? A może sami czujemy, jaki klimat ma panować w naszym punkcie / sieci sprzedaży; może sami chcemy wywołać jakieś emocje, które będą nas wyróżniały. Dopiero znajdując swoje mocne strony możemy tworzyć nasz salon: dobierać uklad pomieszczeń, wyposażenie, wykończenie, oświetlenie, sposób i miejsce obsługi, przekrój oferty i polityke cenową, charakter, formę i treść materiałów wspierających sprzedaż itd itp. Nie można jednoznacznie określić, że np doświetlenie wyróżni - znane są sieci salonów utrzymujące klimat zaufania i indywidualnego podejścia do klienta poprzez teatralne niedoświetlenie. Podobnie ekskluzywność lubi biele lub czernie. Jedyna sprawdzona recepta na wyróżnienie to konsekwentna budowa wizerunku punktu / marki w oparciu o realne cechy, które nas wyróżniają a te wynikają ze sposobu zarządzania, obsługi, struktury własności, zatowarowania itd. Warto dlatego skonsultować planowaną strategię marketingową z fachowcami - twórcami marek, sklepów aby zweryfikować lub oddać w ich ręce trudne zadanie ubrania naszej marki i produktu w "miejsce".

Zaprojektowaliśmy kilka konceptów sklepów / sieci salonów optycznych. Przeanalizowaliśmy kilkanaście salonów optycznych w Polsce i na świecie. Nasze doświadczenie i kreatywność pozwalają efektywnie zagospodarować budżet przeznaczony na rozwój marki - inwestując zasoby w aranżację salonu, przebudowę sieci sklepów optycznych itp.