Najnowsze trendy w projektowaniu sklepów o
i konspekt prezentacji:
Najnowsze trendy w projektowaniu wnętrz sieci handlowych
• Trendy w sposobie robienia zakupów
• Trendy w sposobie sprzedawania
• Trendy w aranżacji sklepów
Trendy w sposobie robienia zakupów
Po latach rozwoju konsumpcjonizmu, konsumenci przestają ufać tradycyjnym narzędziom marketingu. Coraz większą rolę odgrywają opinie, wartości marki, kontakty międzyludzkie, walory praktyczne, cena itd.
Poszukiwaniom alternatywnych źródeł zaopatrzenia i satysfakcji z robienia zakupów towarzyszy m.in.:
- rozwój świadomości konsumentów (porównywarki cen, fora z opiniami, portale z inspiracjami lub trendami, znajomość konstrukcji marek i powiązań między firmami, warsztaty/kursy/hobby)
- rozwój narzędzi (np. płatności z komórki, porównywarki cen z okolicy w komórce itp.)
- oczekiwanie na kompleksową obsługę w jednym miejscu (np. zakup + personalizacja + doradztwo + produkty skojarzone)
- poszukiwanie przyjemności z zakupu (przeżycie z zakupu, z obcowania z marką, pewność z podjętej decyzji,
- dobra gospodarka czasem klienta, komfort)
Rozwojowi świadomości konsumentów i ww. oczekiwań towarzyszy wyścig sieci handlowych o zdobycie klientów. Zmiany wdrażane są zarówno na płaszczyźnie sposobu interakcji z konsumentem (m.in. w sposobie sprzedawania), jak i w sposobie tworzenia środowiska sprzedaży (m.in. w sposobie aranżacji sklepów).
Trendy w sposobie sprzedawania
Podstawowe trendy w sposobie sprzedawania:
- coraz większy udział sprzedaży poprzez internet a sklep pełni pozostałe funkcje wpływające na decyzje zakupowe
- przeżycie - tradycyjny sklep oferuje przeżycie, kontakt z fachowcem, z marką w realnej postaci, z produktem 1:1 w docelowym środowisku
- specjalizacja - adresowanie oferty, sposobu obsługi klienta, wizerunku marki, klimatu sklepu do precyzyjnie określanej grupy adresatów
- zróżnicowanie lokalizacji
- sprzedaż tam, gdzie są klienci, poprzez odpowiednio sformatowane sklepy (kioski, salony, powierzchnie itp.)
- personalizacja - coraz częstsze jest współtworzenie produktu przez konsumenta (poprzez dodatki, modyfikację standardowego produktu lub możliwość zamówienie wyjątkowej rzeczy)
Trendy w aranżacji sklepów
Wyrazem nowych potrzeb i możliwości są innowacyjnie zaaranżowane sklepy.
Podstawowe trendy w sposobie aranżacji sklepów (na bazie własnych obserwacji i ostatnio wyróżnionych:
- minimalizacja dekoratorstwa na rzecz szczerości, prostoty (często na rzecz redukcji kosztów i czasu realizacji placówki) - niech produkt mówi sam za siebie
- decentralizacja sklepu - możliwość przymierzenia, testowania, rozłożenia, zapłaty itp. w dowolnym miejscu
- kreowanie całych światów marki - łączenie oferty standardowej z kawiarnią, z książkami, z usługami itp.
- adaptacja zastanej substancji (podłogi, ścian, sufitów)
- aranżacje krótkoterminowe i/lub spektakularne - pop-up
- uczłowieczanie i upraszczanie przestrzeni - światło dzienne, naturalne materiały, niższe regały, zieleń, oddzielenie marketingu od produktu od marki, od nawigacji, od wnętrza
- regionalizacja sklepów dużej sieci
- podkreślanie cech marki - czytelne scalanie sieci handlowych i różnicowanie względem konkurencji (lub innych marek z własnego portfolio).
Podsumowując:wspólne cechy nowo projektowanych sklepów:ekonomia, estetyka, oszczędność form, graficzność, różnorodność, kreatywność.