BLOG+

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA - aby lepiej zrozumieć innych i samych siebie

2012-01-17

redaktor

 

W ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych i osobistych żeńska część pracowni A+D miała okazję wziąć udział w szkoleniu poświęconemu komunikacji społecznej.

W ciągu dwudniowego szkolenia zdobyłyśmy narzędzia do poznania i rozpoznania swoich postaw oraz zasad dobrej komunikacji - mówią uczestniczki.

- W pierwszym dniu przyjrzałyśmy się własnym postawom, poznałyśmy różnice w postrzeganiu otoczenia,etc. Korzystając z badań i testów psychologicznych poznałyśmy swój typ humoralny (wg. Hipokratesa: melancholik, flegmatyk, sangwinik, choleryk), czy jesteśmy typem introwertycznym, czy ekstrawertycznym, aby w końcu zapoznać się z metodą Insights Discovery (ID). Według tej metody jesteśmy w stanie określić nasz kolor dominujący, czyli sposób, w jaki zachowujemy się w danej sytuacji. Metoda ID wyodrębnia 4 typy kolorystyczne wynikające z zestawienia postaw (introwersja i ekstrawersja) z funkcjami (myślenie i uczucia).

Są to:

niebieski - charakteryzujący się ostrożnością, obiektywnością, odosobnieniem;

zielony - wyciszony, spokojny, łagodzący konflikty;

żółty - optymistyczny, ruchliwy, podnoszący na duchu, pogodny;

czerwony - stanowczy, odważny, bezpośredni, wymagający.

Dzięki temu rozróżnieniu mogłyśmy rozpoznać różnice między nami oraz zauważyć, w jak odmienny sposób podchodzimy do jednego zadania. Uświadomiłyśmy sobie, jak ważnym warunkiem jest umiejętne komunikowanie się z danym „kolorem” po to, abyśmy zostały wysłuchane, zainteresowały rozmówcę oraz mogły uzyskać zamierzony cel rozmowy.

Drugiego dnia pogłębiłyśmy wiedzę na temat metody Insights Discovery. Poznałyśmy 8 odrębnych typów osobowości wyróżnionych w ramach modelu ID. Tymi typami są: zdobywca, motywator, inspirator, doradca, mentor, koordynator, obserwator, reformator. Posługując się podziałem na typy kolorystyczne poznałyśmy i wypróbowałyśmy w praktyce najbardziej odpowiedni i indywidualny styl komunikacji dla danego koloru.

W dalszej części programu omówione zostały również: przeszkody i narzędzia w skutecznej i owocnej komunikacji, zasady aktywnego słuchania, umiejętność tworzenia komunikatów JA i odrzucenie komunikatów TY, problem wyrażania emocji (szczególnie gniewu), zadawanie pytań oraz rola informacji zwrotnej.

Dowiedziałyśmy się jak być asertywną i jak formułować konstruktywną krytykę.

Ciekawostką było opowiedzenie o niewerbalnych formach komunikacji, które, jak się okazuje, stanowią ponad 90% treści komunikatu.

Dwudniowe szkolenie było dobrze wykorzystanym czasem, a zdobytą wiedzę możemy wykorzystać nie tylko na polu zawodowym, ale również rodzinnym i osobistym.